Viser til innleggene på vg.no (12.10.16); Det ene omhandler Sondre Nordstad Moens kritikk av Olympiatoppen, i et intervju med Adresseavisen. Det andre er et intervju i f.t. Moens kritikk med Marit Breivik som er assisterende toppidrettssjef i Olympiatoppen.

Sondre Nordstad Moen sin kritikk går på følgende:


  • Maratonløper Sondre Nordstad Moen (25) ber om store endringer i ledelsen øverst i norsk idrett etter et skuffende Rio-OL i sommer. Han mener samtidig at en ny kurs er helt umulig med de samme menneskene på toppen.
  • Han har fått nok av ledelsen både i Norges Idrettsforbund og Olympiatoppen.
  • Han mener lederne i dag er «så knyttet til hverandre, at hvis du fjerner én så må du fjerne alle».
  • «det er for mange som får stillingene sine fordi de er kompiser av tidligere ansatte».
  • Han tror ikke de samme menneskene som er på toppen i norsk idrett i dag kan forvandles til et regime som tenker annerledes og nytt.
  • Han mener også at det granskingsutvalget som Olympiatoppen har nedsatt for å evaluere sin innsats i f.m. Rio OL bare bekrefter det han sier. 2 av 3 utvalgsmedlemmer har nære forbindelser til henholdsvis Olympiatoppen og NIF. (Nå er forøvrig utvalget stilt i bero siden Siren Sundby i dag 18.09.16 trakk seg).
  • Uttaksprosessen til Rio OL: -er det flere enn meg som synes ble håndtert på en dårlig måte. Jeg fikk beskjed om at jeg lå greit an etter et halvmaraton-løp på våren. Men jeg var aldri sikker på OL-tur før jeg faktisk stod på listen.
  • – Verst var det da jeg i fjor høst spurte hva uttakskravene var til OL. Det tok jo flere måneder før jeg fikk svar. Så spurte jeg hvem som utarbeidet de kravene. Jeg fikk til svar at det var et utvalg. 
  • Det som er viktig for Moen nå er fremtiden: – Jeg tror jeg heller vil spørre (Olympiatoppen) hva de tenker inn mot Tokyo-OL. Om hva som kvalifiserer for ytterligere støtte. Det som gir noe ekstra utover en medisinsk sjekk eller blodprøver. Når man får svar på slike ting kan man legge en plan, sier maratonløperen.

 Andreas Thorkildsen langet også ut mot Øvrebø og Olympiatoppen (OLT) i sommer. OL-gullvinneren i spyd mener OLT – som har et større budsjett enn noen gang – er overadministrert, og kunne ikke begripe at målsettingene i det øverste toppidrettsorganet i Norge kom bare 200 dager før lekene startet.

Mangeårig friidrettstrener og TV 2-kommentator Johan Kaggestad slaktet Olympiatoppen under samme tematikk, hvor han mener sommeridrettene akkurat nå lider.

Marit Breivik svarer samme dag i et intervju med VG på kritikken fra Sondre Nordstad Moen, først og fremst.


Hennes kommentarer er de første fra Olympiatoppen, i et seriøst forsøk på å møte kritikken som har kommet fram, mener jeg.

Dette er også et godt innlegg fra Marit til å ta over jobben som toppidrettssjef, noe Marit Breivik er en god kandidat nr. 1 til å gjøre. 

Men dessverre er hun også preget av at all kritikk skal håndteres internt. Dette er å sette munnkurv på demokratiet, Marit, og dessverre idrettens problem med lav takhøyde. DET er en selvfølge at det bør være rom for å uttrykke kritikk offentlig!! 

I intervjuet viser Marit Breivik at hun også har blitt preget av mannemiljøet i Olympiatoppen og NIF, nettopp fordi hun har vært så lenge “innafor”. Å kritisere Moen for å være “utafor”, er arrogant med tanke på at han er en av de fremste toppidrettsutøverne våre. Man er med andre ord ikke “innafor” – som utøver. Da må jeg spørre Olympiatoppen: Hvem er det som forårsaker at dere har jobber i Olympiatoppen? 

Hoteller (les: Olympiatoppen) worldwide blir evaluert av sine kunder (les: utøvere) OFFENTLIG via TripAdvisor, samtidig som man også har mulighet til å ta opp problemer med resepsjonen til hotellet. Jeg har benyttet TripAdvisor ofte for å si min mening positivt som negativt, men har aldri opplevd å bli kallt inn på “teppet” etterpå. Noe jeg opplever er hensikten til Marit i f.t. Moen. Slikt er å skremme folk fra å ta opp problemstillinger. For som hun sier: “Da snakker jeg heller direkte med Sondre når jeg skal følge opp denne saken her”.

Breivik påpeker at; “Vi jobber med stor faglighet og glød og det er lett å glemme at OLT har en liten rolle i den totale prestasjonsutviklingen.” 

Dette har hun nok rett i, men inn imot ett OL hvor OLT har fått massiv kritikk fra pressen og enkeltutøvere, for at de har vært på hæla, inn imot et mesterskap som de har det overordnede ansvaret for, så må de seg seg selv i speilet.

Når hun sier på vegne av OLT at: “– Vi skal tåle kritikk, så får vi leve med at ikke alle som uttaler seg har den beste innsikt i hva som foregår eller kjennskap til oppdraget, samtidig som både vi i Olympiatoppen og den enkelte idrett har god nytte av å bli kikket i kortene.”

“Det er så mange bedrevitere som ikke har innsikt i hvordan ting foregår. Da snakker jeg for OLT, hvor jeg har jobbet i syv år selv og samarbeidet med som landslagstrener i de foregående 15 årene. Det er mye spennende samarbeid, men jeg er også tilhenger av å bli kikket i kortene, men da må de som kritiserer være på innsiden og kikke. De må ikke sitte på gjerdet og tro de vet hva som foregår. For meg blir ikke det seriøst nok, ” sier Breivik.

Men, det er jo det kritikken går på, Marit Breivik. Utøvere (noen er tydligvis innafor, Olaf Tufte)  særforbund, presse og det norske folk har ikke fått innblikk i “oppdraget” denne gangen foran Rio OL. Hvorfor? Fordi Olympiatoppen har mer eller mindre holdt “oppdraget” hemmelig. Og for meg er det fortsatt det!

